Kurser om ordblindhed generelt

Ordblindhed - teori og praksis

Kurset vil give indsigt i og forståelse for:

  • Hvad ordblindhed er og hvilke bekymringstegn dansk- og faglærere skal være opmærksomme på
  • Læsevejlederens afdækning. Indholdet af den digitale ordblinde test og den yderligere afdækning herefter
  • Hvordan ordblinde elever kan inkluderes i normalklasserne, så deres læsning, stavning og skrivning udvikles bedst muligt af klassens faste lærere
  • Den løbende evaluering og målsætning der er brug for i forhold til den ordblinde elev, og hvordan den opgave kan løses i praksis. 

MÅLGRUPPE: LÆRERE OG RESSOURCEPERSONER
UNDERVISER: LISA ANDERSEN, LÆRER PÅ OI
VARIGHED: 3 TIMER 

Ordblindhed - hvad er det?

Kurset vil give viden, indsigt i og forståelse for:

  • Hvad er ordblindhed?
  • Teorien bag ordblindhed
  • Forskellige grader af ordblindhed
  • Socioemotionelle vanskeligheder og ordblindhed.

MÅLGRUPPE: LÆRERE OG RESSOURCEPERSONER
UNDERVISER: LOTTE SALOMONSEN  OG  ANDREA DIERMAYR, LÆRERE PÅ OI
VARIGHED: 3 TIMER 

Ordblindevenlig undervisning - workshop

Workshoppen vil omhandle følgende:
Workshoppen vil være en dag, hvor der er fokus på:

  • Ordblindhed
  • Læseundervisning
  • Staveundervisning
  • Skriveundervisning.

Under hele workshoppen bliver der arbejdet med praksiseksempler inden for ovenstående områder. 

MÅLGRUPPE: LÆRERE OG RESSOURCEPERSONER
UNDERVISER: LOTTE SALOMONSEN OG  ANDREA DIERMAYR, LÆRERE PÅ OI
VARIGHED: 6 TIMER 

Sidemandsoplæring

Kurset vil omhandle følgende:

Indirekte hjælp til at undervise elever med ordblindhed i almenklasser.

Lærere eller ressourcepersoner rådgives og observeres.

MÅLGRUPPE: LÆRERE OG RESSOURCEPERSONER
UNDERVISER: LOTTE SALOMONSEN OG  ANDREA DIERMAYR, LÆRERE PÅ OI
VARIGHED: 6 TIMER 

Ordblindhed og Co-teaching

Kurset vil give indsigt i og forståelse for:

Organisering af undervisning rettet mod at inkludere ordblinde elever i almenskolen ved hjælp af co-teaching.

Co–teaching hvad er det?: 3 timer

  • Hvad er co-teaching
  • Hvordan organiseres undervisningen ?
  • Det tværfaglige samarbejde.

Co- teaching – sådan gør vi i Ballerup: 3 timer

  • Konkrete eksempler på hvordan man bedst udnytter 2 personer i klasserummet.

Co-teaching – vi vil gerne selv i gang: 3 timer

  • Konkrete eksempler på hvordan f.eks. læsevejleder eller andre ressourcepersoner kan co-teache inde i klasserummet i stedet for vejledningslokalet. 

MÅLGRUPPE: LÆRERE OG RESSOURCEPERSONER
UNDERVISER: LOTTE SALOMONSEN OG ANDREA DIERMAYR, LÆRERE PÅ OI
VARIGHED: 3 - 9 TIMER 

Den store ordblindeindsats

Kurset omhandler følgende:

Fokus på hvad ordblindhed er, og hvilken undervisning der passer til elever med ordblindhed samt It-hjælpemidler.

Kurset kan bruges i forbindelse med:

  • Indsats på skolen
  • Intro til ordblindhed til forældre, lærer og elever.

MÅLGRUPPE: LÆRERE OG RESSOURCEPERSONER
UNDERVISER: LOTTE SALOMONSEN, ANDREA DIERMAYR OG  KÅRE PRÆSTEKJÆR, LÆRERE PÅ OI
VARIGHED: 3 TIMER 
 

Elev i det gule felt - og hvad så?

Kurset vil give indsigt i og forståelse for:

  • Ordblindhed - hvad er det?
  • Læseudvikling og ordblindhed
  • Undervisning
  • Handleplaner til elever i risikogruppen for ordblindhed.

MÅLGRUPPE: LÆRERE OG RESSOURCEPERSONER
UNDERVISER: LOTTE SALOMONSEN OG ANDREA DIERMAYR, LÆRERE PÅ OI
VARIGHED: 3 TIMER

Fra ordblindetest til handleplan - hvordan?

Kurset vil give indsigt i og forståelse for:

  • Information om skriftsproglige udvikling—herunder:
    læsning
    stavning
    skrivning
  • Fokus på hvad eleven kan, og hvor eleven er på vej hen— det vil sige, hvad er elevens forudsætninger og potentialer og ud fra det udarbejdes en individuel handleplan. 

MÅLGRUPPE: LÆRERE OG RESSOURCEPERSONER
UNDERVISER: VINNIE PIHL OG  ANDREA DIERMAYR, LÆRERE PÅ OI
VARIGHED: 3 TIMER